BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, January 29, 2010

Antara yang Bijak dan yang Bingai..

Salamullahialaikum...=>

Alhamdulillah.. Habis jugak prentation Physic pagi tadi.. Walaupun agak gugup, tapi Hamba berjaya membentangkan segalanya dengan penuh keyakinan dan semua orang faham.. cuma ada 2-3 orang yang macam mangkaq ubi buat-buat tak paham tu Hamba tak mau layan. hehe..

Hamba bukan tak biasa buat presentation.. Dah selalu dah.. Tapi presentation ni susah sikit sebab nak kena bentang depan orang yang pandai-pandai.. Cuma Hamba sorang saja yang bingai tahap gaban..

Bercakap pasal bingai ni.. Hamba teringat satu kisah di mana ada seorang sahabat Hamba yang malas nak study sebab dia mengaku dia bingai...Katanya" aku da memang bingai.. blajaq pon xjadi apa.. buang duit saja.." jadi tak mau belajar sebab dia memang dah ditakdirkan bingai.. Sebenarnya tanggapan ini adalah salah.Adalah menjadi tanggungjawab setiap orang muslim untuk menuntut ilmu Allah yang luas ini. Sedangkan pensyarah English Hamba yang bukan muslim pon selau menyebut tentang riwayat Nabi S.A.W yang mana berbunyi:
"Tuntutlah ilmu hingga ke negeri Cina.."

Apakah kita sebagai orang Islam tak mahu mengambil iktibar dari nasihat Rasulullah sendiri? Alangkah malangnya kita dan betapa ruginya kita sebagai umat Nabi Muhammad.. Seharusnya kita merasa bangga dengan status kita selaku seorang umat kepada kekasih Allah Yang Maha Agung.. Yang mana telah di janjikan kepada kita syafaat pada hari akhirat kelak. Sesungguhnya, seseorang itu dinilai berdasarkan ilmu yang dimiliki disisi Allah.. Bukan kekayaan atau pangkat yang diperolehi.

Justeru, Hamba selaku seorang Muslim yang bertanggungjawab sebagai da'ie menyeru semua sahabat-sahabat agar berusahalah menuntut ilmu walaupun ia sukar. Kerana dalam kesukaran itu ada kesenangan dan dalam kesenangan itu ada kealpaan..

Wallahu'alam..

0 K.O.M.E.N.: